Monday 28 May 2018

Jagalah kesucian Ramadhan

Assalamualaikum.....
"Ramadan Karim...................Wallahu Akram"
Diam tak diam kita dah pun berada di hari yang ke 12 didlm bulan Ramadhan dan ini bermakna kita telah berpuasa selama 12 hari , sama-sama lah kita berdoa agar kita dapat menyempurnakan sehingga keakhirnya ibadat ini............namun masih jua ada yg secara terang-terangan mengingkari akan suruhan Allah ini mereka sewenang-wenangnya hisap rokok...sambil memandu kereta, ketika menunggang motorsikal...........
Didalam Al-Quran surah Al-BAqarah Allah  'azawajalla berfirman:-  
يَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
"Hai orang-orang yg beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas umat-umat sebelum kamu, agar kamu bertakwa.............Orang-orang yang tidak puasa ketika di bulan Ramadhan karena satu sebab yang dibolehkan syari'e (udzur yg dibenarkan syariat) bagaimanapun tidak boleh dengan sesuka hati makan dan minum sesukanya di hadapan khalayak umum samada di jalanan, di café, kedai-kedai makan atau warung terbuka, atau tempat lainnya.
Sekiranya benar mereka ini ada masalah kesihatan yang membenarkan Syariat memberi rukhshoh (keringanan) baginya untuk tidak puasa, maka bukan berarti mereka boleh makan sewenang-wenangnya dihadapan umum ...ada adab-adab yg mereka perlu patuhi ...itu pun kalau betul mereka ada masalah dari segi kesihatan...kalau tidak,... Allah sahaja lah yg maha mengetahui apa yg mereka sembunyikan.
Sesungguhnya wajib bagi setiap mukmin yang beriman menghormati akan kemuliaan bulan Ramadhan. Bagi yang memenuhi syarat-syarat yg telah ditentukan syariat mereka berpuasa padanya. Bagi yang berudzur syar’i sehingga tak berpuasa padanya masih tetap wajib menjaga kemuliaan bulan itu. Di antaranya tidak makan dan minum di depan umum di bulan Ramadhan .
ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ
"Demikianlah (perintah Allah). Dan barangsiapa mengagungkan syi'ar-syi'ar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketakwaan hati.” (QS. Al-Hajj: 32)
Sesiapa juga dari orang-orang islam  yang makan dan minum di depan umum di siang Ramadhan, dia telah melakukan kesalahan. Mereka sebenarnya telah menodai akan kesucian serta kehormatan dan kemuliaan bulan Ramadhan di hadapan orang lain. Perbuatan sebegini boleh memicu orang lain dengan menimbulkan syak wasangka terhadap dirinya sehingga mendatangkan dosa pula pada orang lain. 
Jika benar mereka ada keuzuran maka jaga lah adab , tetapi sekiranya mereka melanggar perintah dari Allah dan tidak bertaubat maka tunggulah balasan dari Allah 'azawajalla....Sesungguhnya azab Allah itu amat pedih....
Seharusnya lah sebagai umat islam ...mereka mempunyai rasa malu didlm diri mereka kerana malu itu adalah sebahagian dari iman......melainkan Allah melucutkan iman dari diri mereka....................
  • Barangsiapa berpuasa Ramadhan dengan keimanan & mengharap pahala (keridhoan) Allah, maka diampuni dosa-dosanya yg terdahulu. (HR. Bukhari)
  • Allah ‘Azza wajalla mewajibkan puasa Ramadhan & aku mensunahkan shalat malam harinya. Barangsiapa berpuasa & shalat malam dengan mengharap pahala (keridhoan) Allah, maka dia keluar dari dosanya seperti bayi yg baru dilahirkan oleh ibunya. (HR. Ahmad)
Subhanallah banyak fadilah bagi mereka-mereka yang berpuasa.......Semoga Allah mengampuni mereka.......

"Wallahu a'lam"

No comments:

Post a Comment